divendres, 17 de juliol de 2009

Una avaria més. Fins quant?

Diari d´Andorra 17 de juliol de 2009

Treballs de millora a la xarxa ADSL deixen l’accés a Internet inoperatiu
L’avaria es va concentrar entre les 8 i les 11 del matí, però va causar problemes tot el dia
El que havia de ser una tasca rutinària de millora de les plataformes que han de garantir el servei d’accés a Internet a través de l’ADSL va acabar sent un maldecap durant tot el dia.
Toni Solanelles
Andorra la Vella


• Aquells que ahir al matí van voler (o havien de) accedir a Internet usant la tecnologia ADSL es van quedar en l’intent. I no només qui volia consultar un diari electrònic o un moviment al compte corrent, no. Totes aquelles empreses que tenen contractats amb Andorra Telecom serveis que tenen l’ADSL com a porta a les xarxes telecomunicatives es van quedar orfes de servei. I això va impossibilitar, durant bona part del dia, fer, per exemple, operacions tan reiterades i habituals com les bancàries, ja fos en oficines o a través de caixers automàtics. I, també, efectuar pagaments en establiments per mitjà de les targetes de crèdit. L’accés a Internet va quedar pràcticament inservible per a tot el país entre les 8 i les 11 del matí. La resta de serveis no van tenir un impacte tan global –va en funció dels serveis contractats– però sí més durador en el temps. I això perquè els tècnics d’Andorra Telecom havien d’anar resolent cas per cas.
I tot el problema va començar pel que havia de ser una operació de millora. “Una intervenció tècnica de manteniment de les plataformes tecnològiques que asseguren el servei d’accés a Internet via la tecnologia ADSL”, segons un comunicat d’Andorra Telecom. Els treballs, com sol ser habitual, es feien de matinada per reduir l’impacte. Per estalviar les molèsties als clients. Les tasques de millora tècnica les dirigia el fabricant d’unes “màquines que són molt sofisticades”. Havia de ser una operació de rutina. Però no ho va ser. Ni de bon tros. Gens. Res de res. A partir de les 5 del matí el servei va anar fent figa. Fins que unes tres hores va caure del tot. L’actualització del programari havia anat bé, però per causes “estrictament tècniques”, segons la companyia, es van avariar les dues plataformes. La general i la de contingència. Res a fer. Fins que pels volts de les 11 del matí l’accés a Internet es va anar reestablint de forma gradual. Però la reconnexió dels clients, en molts dels casos, es va haver de fer un per un, fet que va allargar, i molt, el retorn a la normalitat.

------------

Una avaria causa problemes per accedir a internet durant sis hores

1. • De les 8 a les 11 del matí cap client amb ADSL va poder connectar-se
2. • La causa va ser una intervenció de manteniment feta la matinada de dijous

EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY



Una avaria a les telecomunicacions d'Andorra Telecom va provocar problemes per connectar-se a la xarxa d'internet entre les 5 de la matinada i les 11 del matí d'ahir. Durant aquestes hores, els usuaris rebien un error de servidor a la pantalla dels seus ordinadors, quan intentaven connectar-se.
Els principals inconvenients van produir-se a partir de les 8 hores, moment en què cap client amb tecnologia ADSL va poder accedir a la xarxa. Pel que fa als clients amb fibra òptica, no es van registrar incidències. La causa de l'avaria, segons va informar Andorra Telecom, va ser una intervenció tècnica de manteniment realitzada a les plataformes tecnològiques que asseguren el servei d'accés via la tecnologia d'ADSL. La intervenció era directament pilotada pel fabricant de la plataforma tecnològica que assegura el servei d'internet, i consistia en actualitzar el programari.
Aquests treballs, que són totalment planificats, permeten tenir actualitzades les plataformes tecnològiques que asseguren els diferents serveis. La intervenció havia començat cap a les quatre de la matinada de dijous, un horari de treball intencionat, ja que pretén causar el mínim de molèsties als clients, ja que es tracta d'una franja horària amb menys volum de demanda.
DEL MANTENIMENT A L'AVARIA Ahir, però, els treballs sí que van causar inconvenients, i durant unes sis hores, aproximadament. A partir de les cinc de la matinada, el centre de supervisió de serveis va detectar una degradació del servei d'accés a internet, fet que va provocar talls intermitents de servei a un nombre reduït de clients. L'avaria, però, es va magnificar hores més tard. A partir de les vuit del matí, els problemes a la xarxa van impossibilitar l'accés a internet a tots els clients que en aquells moments desitjaven fer ús del servei.
Fins a tres quarts d'onze del matí no es va poder restablir el servei d'ADSL a internet, tot i que de manera gradual, amb la corresponent reconnexió dels clients, un a un. An-
dorra Telecom va voler reiterar que les causes d'aquest tall de servei són estrictament tècniques degudes al fet que, tot i que inicialment l'actualització del programari va funcionar correctament, posteriorment va causar l'avaria a les dues plataformes, la general i la de contingència. Tot i això, la parapública va demanar disculpes per les molèsties ocasionades als seus clients.
societat@andorra.elperiodico.com

------------

***De fet l´avaria fa començar sobre les dues de la matinada quant l´accés a diferents països era quasi imposible.
Si bé el servei es va restablir parcialment cap el migdia, per la tarda, al menys a Encamp, el servei adsl no funcionava correctament i amb talls intermitents.

Com és habitual la prepotència del seu directius no va deixar "reflexionar" i enviar algún missatge SMS qals abonats per tal d´avaisr-los i que no perdessin temps cercant possibles errades en els seus sistemes.